Карпатське ралі 2008

Карпатське ралі 2008.

Відкриття рафтинг*-сезону зазвичай припадає на кінець березня. В цей час розпочались і змагання на Кубок України з водного туризму «Карпатське ралі 2008». Після паузи тривалістю в півроку спортсмени перейшли з озер (більшість команд проводили міжсезоння в нудних тренуваннях на тихих плесах «домашніх» водойм) на справжні гірські потоки.

* Pафтинг — сплав гірськими ріками на «рафті» (надувному човні без каркаса), сплавному катамарані (надувне двокорпусне судно) чи на каяку (зменшений варіант байдарки з поліетилену або вуглепластику).

Карпатське ралі 2008

Відкривати сезон випало двом річкам Прикарпаття — Мізунці і Свічі. Рафтери облюбували ці місця давно, але якщо говорити про новітню історію України, то обидві річки були фактично віднайдені для водних видів спорту лише років п’ять тому. Цікава місцевість, широкі можливості вибрати маршрут того чи іншого рівня складності — все це визначило прихильність спортсменів до Мізунки та Свічі. І якщо ще минулого року тут проводився рафтинг на Кубок Львівської області, то цьогоріч змагання доросли до загальноукраїнських. Взяти участь у них приїхали сімнадцять команд із десяти областей України. Найбільше учасників (чотири колективи) представила Чернівецька область, яка славиться доброю школою водного туризму.

Карпатське ралі 2008

«У програмі було заплановано три види змагань, — говорить головний суддя Валерій Іванов. — Перш за все це так зване ралі — 20 кілометрів сплаву по річці Свіча. Ділянка відноситься до I–II категорії складності (з можливих шести). На ній спортсмени з особливими труднощами не зіткнулися. Але оскільки води було дуже мало, учасникам довелось непереливки. Не раз і не двічі екіпажі з усієї швидкості налітали на гостре каміння мілини».

Карпатське ралі 2008

Наступного дня змагання продовжились на річці Мізунка, де пройшов короткий (менше п’яти кілометрів) швидкісний етап — спринт на ділянці IV категорії складності, де дистанція закінчувалась водоспадом. «Сплав гірською рікою потребує від спортсменів швидкої реакції, великої фізичної сили і, найголовніше, злагоджених дій усієї команди. У кожному екіпажі повинен бути керівник — він веде катамаран між каміння, через перекати й водоспади. Дуже важливо, щоби лідер умів правильно «читати» воду», — пояснює капітан чернівецької команди Роман Фаринюк, який вже понад 20 років займається водним спортом.

Карпатське ралі 2008

Оскільки з берега важко оцінити всю трасу, тим більше підводну її частину, важливо, як проходить дистанцію перший екіпаж. Зазвичай його називають сигнальним чи штурмовим. Цього року ралі відкрила досвідчена, але досить незвична за складом команда: три дівчини і хлопець. «Жінки в команді працюють не гірше за чоловіків. Дуже рідко трапляються ділянки, коли фізична сила має вирішальне значення. У більшості ж випадків пріоритетною є командна робота, тому ми повністю покладаємось один на одного», — розповідає учасниця штурмового екіпажу Ірина Личак.

Карпатське ралі 2008

Переможця визначали за результатами двох днів змагань. Кожна команда повинна була пройти дистанції на трьох суднах: катамаранах «четвірці» і «двійці» (з чотирма і двома веслувальниками відповідно) та на одномісному каяку. Оскільки результати в усіх дисциплінах додаються, важливо, щоб кожне судно тримало командний темп і обов’язково фінішувало. Найкраще дистанцію пройшла чернівецька команда, за що й отримала кубок «Карпатського ралі». Другими фінішували спортсмени зі Львова, третіми були кияни. Проте не всі успішно подолали дводенне ралі. Як виявилось, навіть фінішувати було не так легко. Пошкоджене на камінні днище, пробита обшивка або просто переворот догори дном на стрімкому перекаті — з подібними негараздами зіткнувся не один екіпаж. Однак, після гонки навіть ті, що не фінішували, не виглядали пригніченими — все ж перше змагання в сезоні більшість розцінювали як підготовку до наступних перегонів на Черемоші і Південному Бузі.

Карпатське ралі 2008

Третім видом змагань стали туристичні вправи. Проте до офіційного протоколу їх не внесли. Оскільки таку дисципліну ввели вперше, судді вирішили провести її в показовому режимі. Туристична вправа зібрала шість команд, які демонстрували своє вміння переправлятися через ріку з допомогою мотузки й карабінів. Потім треба було тим самим способом повернутися назад.

Карпатське ралі 2008

Як кажуть учасники змагань, на катамаранах у Європі майже не плавають. Цей надувний сплавзасіб — суто радянський винахід, на заході масово не виробляється. Тож практики, коли команду спонсорує світовий виробник спортивного спорядження, у водному туризмі немає. Не поспішає підтримувати спортсменів і держава — в бюджеті цього року закладено лише 4000 гривень на кожне ралі. Разом із тим підготовка катамарана коштує приблизно 500 доларів. Гідрокостюм, який вберігає спортсмена від переохолодження, обходиться ще у 100. (Температура води цього року була достатньо високою — майже вісім градусів, проте провести в ній годинку без гідрокостюма фактично неможливо). Проїзд, проживання, харчування — теж за гроші спортсменівводників. Тож не дивно, що водним туризмом в Україні займаються лише фанати. 

Карпатське ралі 2008

текст: Сергій МОСЕВИЧ

фото: Мирослав КУШНІРЕНКО

Додати коментар

Захисний код
Оновити

Посилання