Сезон великого ралі

Сезон великого ралі.

Появу автомобіля на кілька хвилин випереджає потужне ревіння мотора — якраз досить часу, щоб відступити подалі на узбіччя. Ось він — завбільшки з сірникову коробку — виринає на дорозі. А через лічені секунди, розтинаючи повітря, вже пролітає поворот гоночної траси. З-під коліс, як із пращі, летить каміння, віялом бризкає рідке болото. Натовп глядачів гучно гуде від захопливого видовища.

 Сезон великого ралі

Краса і складність

Чемпіонат із ралі, організатором якого виступає Федерація автоспорту України, — головна подія цьогорічного сезону автоперегонів. Етапи чемпіонату пройдуть у семи містах — в Кам’янці-Подільському, Херсоні, Львові, Чернівцях, Маріуполі, Донецьку і Ялті. На кожному з них за перемогу боротимуться найсильніші гонщики країни. Тож видовище заповідається яскраве.

Яскравість ралійних гонок залежить від кількох факторів. Передовсім — від особливості трас. Траси ралі — це 120–150 кілометрів спеціальних ділянок (допів), на яких автомобілі розвивають швидкість 160–180 кілометрів за годину. Допи вибирають на дорогах загального користування з ґрунтовим або гравійним покриттям; головне, щоб вони мали певну кількість поворотів, підйомів і спусків. Асфальтовані дороги автогонщики не вважають цікавими і зневажливо називають «паркетом» (виняток — кримські серпантини). Незважаючи на це, організатори змагань деколи спеціально передбачають «паркетні» спецділянки у межах населених пунктів — це дозволяє спостерігати за перегонами більшій кількості глядачів.

Сезон великого ралі

Машини стартують одна за одною, з інтервалом у хвилину. Авта ведуть команди — пілот і штурман. Штурман відповідає за те, щоби рухатися строго за легендою (тобто маршрутом, прописаним на мапі), а пілот — щоби здолати маршрут якнайшвидше. Боротьба йде за секунди та цілком залежить від злагодженої роботи екіпажу. Щоби бачити, як це відбувається, треба вибрати вдалу точку спостереження. Це ще одна складова яскравого ралі, про яку турбуються організатори. На трасі завжди є кілька безпечних для глядачів місць, з яких проглядаються особливо видовищні «зв’язки» — кілька поворотів або складний поворот і трамплін тощо. Щоб оцінити складність і красу ралійної гонки, треба пересуватися від одного допу до іншого, або вздовж них — така специфіка цього виду спорту.

Ще цікавіше дивитися ралі, якщо озброїтися секундоміром. Засікаючи час між парами машин і підраховуючи різницю, можна визначити лідерів у кожному класі учасників задовго до кінця перегонів. Першими долають дистанцію ралі найбільш потужні й швидкісні автомобілі класу N4 — повнопривідні Mitsubishi й Subaru з дволітровими турбодвигунами або атмосферними двигунами об’ємом до 3,5 літра. Такі авто ще на стадії проектування підганяють під гоночні стандарти. За ними йдуть машини середньої і малої потужності класів А3 та U2 — монопривідні Peugeot, Citroёn, Opel, Toyota, Daewoo, ВАЗи і Таврії з об’ємом двигуна, відповідно, до двох літрів та 1,6 літра.

Сезон великого ралі 

Переможців ралі, на відміну від усіх інших типів гонок, визначають у двох номінаціях — у своєму класі та «в абсолюті». У боротьбі за абсолютну першість на трасі рівні всі — і надпотужні кари, і слабенькі ЗАЗики. Але в останніх просто немає шансів піднятися на найвищу сходинку п’єдесталу.

Азарт плюс інтрига

Відкриття великого сезону ралі відбудеться наприкінці квітня: в усіх містах, які приймають перегони, в один день пройдуть паради учасників. А перший етап Чемпіонату України з ралійних гонок «Стара фортеця» стартує другого травня у Кам’янці-Подільському (Хмельницька область). Перший день змагань буде підготовчим. Гонщики (очікується приблизно 80 екіпажів) оглянуть і «пропишуть» маршрут, перевірять легенду, пройдуть тестову ділянку траси. Після цього автомобілі «налаштують» на потрібний технічний стан у спеціальному сервісному парку.

Другий день — урочисте відкриття і власне початок гонок. Один із кількох допів, повідомив відповідальний працівник ралійного комітету Федерації автоспорту України по роботі з уболівальниками Тарас Чернуха, буде «супер-спешл» — бруківкою. Можливо, його навіть зроблять «паралелькою», тобто на цій ділянці одночасно стартуватимуть по дві машини — унікальна можливість безпосередньо порівняти манеру водіння пілотів.

Ґрунтова траса «Старої фортеці» знаменита своїми трамплінами. Їх є кілька — один великий і чотири малі. Ці особливо видовищні допи спортсмени пройдуть у третій, заключний день ралі. 

Сезон великого ралі

Головна інтрига кам’янецьких гонок — чи утримає екіпаж Олександра Салюка (пілот) і Віктора Афтаназіва (штурман) абсолютну першість, здобуту на Чемпіонаті України минулого року. У 2006-му ця команда виборола абсолют на Кубку Європи з ралі. Лідерові наступають на п’яти Володимир Петренко з Дмитром Яровенком та Юрій Протасов із Олександром Горбіком. Всі три екіпажі виступають на Mitsubishi Lancer.

Сезон великого ралі

Боротиметься з лідерами за перемогу команда Валерія Горбаня і Євгена Леонова на Subaru Impreza — переможці другого етапу Кубка Росії 2008 «Ладога», що відбувся на початку лютого. Бронзові призери ралі «Ладога» Олександр Желудов та Ірина Коломейцева виступатимуть на новенькому Subaru, підготовленому спеціально до національного чемпіонату. Звання «гарячої несподіванки» сезону прогнозують екіпажу Сергія Ведернікова і Андрія Небесного — їх Subaru Imprezа від змагань до змагань показує дедалі кращі результати. «Для спортсменів дуже важливо відчувати підтримку, — каже Ірина Коломейцева. — Важливо знати, що є люди, які разом із нами переживають невдачі, радіють вдалим допам. Наші вболівальники — це додаткова сила наших двигунів, додаткова спонука до боротьби і перемоги». Треба допомагати улюбленим ралістам. 

текст: Наталія КУШНІРЕНКО

фото: Мирослав КУШНІРЕНКО, Тарас ЧЕРНУХА 


Підйом без перевороту

Гірські гонки — специфічний вид змагань, оскільки траса весь час іде під гору, і фініш знаходиться значно вище, ніж старт. На відносно короткій дистанції, прокладеній по гірському серпантину (кілька кілометрів максимум), гонщики набирають від 400 до 800 метрів висоти. Перемагає той, хто найшвидше дістанеться «вершини». Участь у цих перегонах може брати як ралійна, так і кросова техніка, чи навіть картинги. Багато хто з ралістів використовує гірські гонки як тренування перед чемпіонатом. Авторитетним зразком гірських гонок вважається американська «Pikes Peak Hill Climb», започаткована у 1916 році. На трасі довжиною 20 кілометрів, що починається на висоті 2867 метрів над рівнем моря, вздовж краю урвища прокладено 156 класичних широких гравійних поворотів. Українські (карпатські і кримські) траси вважаються дистанціями середнього рівня складності. 

Чемпіонат України з гірських перегонів почнеться етапом у Чернівецькій області. 14 та 15 червня спортсмени здолають перевали Німчич (586 метрів) і Шурдин (918 метрів).

Сезон великого ралі


Хуліганські перегони

Перемагає не той, хто їде найшвидше, а той, хто дістанеться фінішу, — такий головний принцип автомобільного кросу. Кільцеві гонки на ґрунтових трасах — от де видовище, що й про хліб забудеш. Запекла боротьба пілотів за час в кросі виявляється в обгонах, підрізаннях та всіляких інших каверзах проти суперників. Відповідно, ніде більше не стається так багато зіткнень і справжніх аварій. Траси кільцевої гонки зазвичай не перевищують 1200–1400 метрів. Вони часто бувають прокладені ярами або біля підніжжя пагорбів, що забезпечує добрий огляд усієї дистанції. Машини стартують з інтервалом у 15 секунд. Під час контрольних заїздів на дистанції знаходиться не більше чотирьох гонщиків. Переможця заїзду визначають за хронометром. 

Перший етап Кубку України з автокросу 2008 пройде 28 і 29 червня у Чернівцях.

Сезон великого ралі


Фігурне катання

Є така гоночна дисципліна — автомобільний слалом. Виросла вона з любительських змагань для професійних шоферів і передбачає виконання фігур, з якими водії стикаються під час щоденної їзди. Типові з них: «дворик» — треба заїхати в чотирикутник, обмежений фішками, і розвернутися всередині нього; «гараж» — припаркуватися з розвороту передом чи задом; «колодки» — проїхати лівим (або правим — залежить від умов змагань) переднім і заднім колесами по невисокому помосту. Назву «слалом» змагання отримали від головної фігури, без виконання якої тепер не проходить жодна гонка. «Змійка» мовою спортсменів — це виставлені в ряд фішки, які треба об’їхати передом і задом на максимальній швидкості. Траса автослалому передбачає від п’яти до восьми фігур на асфальтованому майданчику. За технічні порушення, коли спортсмен торкається фішки чи збиває її, нараховуються штрафні секунди. Автослалом популярний у країнах колишнього СРСР, Польщі, Чехії та Угорщині. В країнах Західної Європи домінують схожі змагання — автомобільний дрифтінг. Найкраще його ілюструє гоночна комп’ютерна гра «Need for Speed: Underground».

Кубок України з автослалому відкриває «Станіславська весна 2008». До зустрічі 10 травня в Івано-Франківську.

Сезон великого ралі


Календар Чемпіонату України з ралі

3–5 травня ралі «Стара фортеця», перший етап ЧУ, місто Кам’янець-Подільський Хмельницької області

31 травня, 1 червня ралі «Чумацький шлях», другий етап ЧУ, місто Херсон

5, 6 липня ралі «Приазов’я», третій етап ЧУ, місто Маріуполь Донецької області

26, 27 липня ралі «Галіція», четвертий етап ЧУ, місто Львів

23, 24 серпня ралі «Буковина», п’ятий етап ЧУ, місто Чернівці

13, 14 вересня ралі «Ялта», шостий етап ЧУ, місто Ялта

11, 12 жовтня ралі «Донбас», заключний етап ЧУ, місто Донецьк

Сезон великого ралі

Додати коментар

Захисний код
Оновити

Посилання