Ровер — це сила!

Ровер — це сила!


В наші дні ровер, або ж велосипед — річ загальноприйнята і звична. Нікого більше не здивує людина на вулиці, яка крутить педалі. Набагато цікавішим є те, як і на чому вона катається. Але розібратися в розмаїтті сучасних велосипедів не так уже й просто — якщо перші моделі ще ніяк не диференціювалися, то сьогодні існують як різні типи велосипедів, так і різні стилі їзди на них. На окрему велику тему претендують, скажімо, гірські велосипеди. Але почнемо з історії роверів загалом.

Ровер — це сила!

Історія

Документи свідчать, що правелосипеди використовувалися ще в Месопотамії чотири тисячі років тому. Існують також докази існування велосипедів у стародавньому Китаї шість тисячоліть тому.

Власне історія того, що ми сьогодні називаємо велосипедом, починається з 1817 року, коли барон фон Дрейс з Бадена виготовив спеціальний механізм, який полегшував йому пересування навколо володінь. Щоправда, цей апарат не мав педалей. Щоб на ньому їхати, необхідно було відштовхуватися ногами від землі. Першим, хто прилаштував ланцюгову передачу (приблизно 1860 рік), був французький механік П’єр Мішо.

Велосипеди зі звичним для нас діаметром коліс та діапазоном передач побачили світ у 1885 році. Їх винахідником був Джон Кемп Старлі. Цей транспорт відкрив широкі горизонти для людей дев’ятнадцятого століття, дозволяючи їм подорожувати. Велосипеди подарували світу й кілька нових на той час видів спорту.

Домівкою сучасного гірського велосипеда є провінція Марін у штаті Каліфорнія (США). Тут у 1977 році Джо Бріз зібрав гірський велосипед на базі рами «Швін» і назвав його «Брізер». Саме Джо Бріз є тією людиною, з якої починається літочислення сучасного гірського велосипеда.

З крутої гори чи з пологого пагорба?

Переважна більшість людей не знає критеріїв вибору велосипеда, тому для них часто головним чинником стає гаманець. В принципі, найважливіше тут визначитися, для чого ви плануєте використовувати велосипед, чого ви очікуєте від нього. Тож поговоримо про види велосипедів і про стилі катань. Існують кілька основних класів, які передбачають відповідні байки. Це: гірські велосипеди, шосейні, міські та байки для екстріму.

Гірський велосипед (mountain bike, MTВ) призначений для їзди по пересіченій місцевості, зокрема в горах. Велосипеди цього типу характеризуються міцною рамою (переважно алюмінієвою), міцними ободами (двостінками), амортизованою вилкою, широким діапазоном швидкостей (18–27), покришками з рельєфними протекторами (для достатнього зчеплення з ґрунтом) та колесами діаметром 26 дюймів. Часто серед гірських велосипедів зустрічаються так звані двопідвісні моделі, які, окрім амортизатора переднього колеса, мають розташований в середині рами спеціальний амортизатор для пом’якшення підвіски заднього колеса. Перемикання швидкостей (передач) здійснюється спеціальними важелями — так званими шифтерами, які розташовуються на кермі.

 Ровер — це сила!

Гірські велосипеди використовуються для таких стилів:

- крос-кантрі або ХС (легка їзда бездоріжжям з мінімальною кількістю стрибків);

- даунхіл або DH (швидкісний спуск з гори);

- фрірайд або FR (в принципі, це той же ж даунхіл, тільки траса ускладнена різноманітними штучними перешкодами, великою кількістю стрибків (дропів) тощо);

- ендуро (агресивне крос-кантрі з легкими елементами FR);

- нор-шор, від англійського North Shore (проходження відрізків, ускладнених спеціальними дерев’яними конструкціями, піднятими над землею).

Правильна рама — зручне положення тіла

Після того, як ви визначилися зі стилем, можете переходити до підбору розміру рами вашого велосипеда (так званої ростовки). Уявіть — ви зайшли в байк-шоп, перед вами десятки велосипедів, які дивляться на вас, потенційного покупця... Не розгублюйтеся, якщо всі вони гарні, блискучі, новенькі. Підійдіть до велосипеда, перекиньте ногу через раму, тримаючи руки на кермі, не сідаючи. Відстань між верхньою трубою рами і перехрестям ніг має складати 6–8 сантиметрів (або ширину долоні, поставленої ребром). Спробуйте проїхатися, відчути, чи зручний велосипед. Обговоріть із продавцем всі сильні і слабкі сторони байка. Дізнайтеся, скільки коштуватиме сервісне обслуговування, чи має велосипед гарантію і паспорт. 

Якщо рама занизька, їздити виявиться незручно, оскільки хребет буде надмірно зігнутий. Проте якщо рама занадто висока, то існує вірогідність удару об неї при різкому гальмуванні. Зрештою, ви самі повинні зразу відчути, чи у зручному положенні ваше тіло.

 Ровер — це сила!

При виборі рами звертайте увагу не на яскравість фарби, естетичність графіки, а на делікатність швів, тип кріплень заднього колеса (дроп-аутів) і довжину заднього трикутника (на сленгу велосипедистів — пера). Для кантрійних (інша назва — трейлових) велосипедів бажано, щоб довжина пір’я була більшою — положення тіла буде природнім. Рами з коротким заднім трикутником підходять для екстремальних видів їзди — стріту (їзда містом із подоланням різних перешкод), дьорту (стрибки по земляних насипах) і парку (їзда і стрибки на фан-боксах, рампах, пайпах). У цих стилях акцент іде на акробатичність велосипеда і його маневреність у повітрі.

 

Найдосконалішим і найпоширенішим металом рами є алюміній (aluminium alloy, сплави 6061 та 7005). Хромолові (назва походить він компонентів сплаву — хрому і молібдену) та карбонові рами трапляються рідше.

І найпростіша порада — не намагайтеся придбати «порядний» ровер на базарі, тому що все, що там продається, є, по-простому, одноразовим. Їзда на таких велосипедах загрожує травмами й каліцтвом.

Збираємо по деталях

Після того, як ви підібрали раму, на вас чекає чи не найцікавіший етап — вибір деталей. Можна з упевненістю сказати, що тут досконалості немає меж. Купити можна все, потрібні лише гроші...

Вибір вилки — дуже важлива справа. Для подорожей по горах, крос-кантрі і ендуро (саме на цих стилях зосередимо увагу) використовуються здебільшого вилки з ходом амортизатора 10–14 сантиметрів з діаметром ніг (так називаються внутрішні труби вилки) 3,2 сантиметра. Найчастіше покупці обирають вилки марок Marzocchi, Manitu, Rock Shocks (амортизатори від компанії SRAM) або ж Fox Float. Три останні є американськими, а Marzocchi — італійська компанія, яка виробляє вилки і амортизовані підвіски для велосипедів і мотоциклів. З цих марок Marzocchi — лідер. Fox Float пропонує хорошу продукцію, але вилки під цим брендом вимагають неабиякої досвідченості райдера, технічності їзди. На це слід звертати увагу, особливо коли купуєте байк вперше. Досить якісні амортизатори — Rock Shocks. Manitu серед названих брендів на останньому місці. Частогусто ці вилки ламаються: розбиваються сальники і вилка «запльовується», на трубах амортизатора збирається мастило. Проте, незважаючи на цей характерний недолік, Manitu продовжують купувати.

Вилки є двох стандартів — QR (вісь втулки переднього колеса кріпиться безпосередньо до вилки) та QR20 (вилка має власну вісь, яка вставляється у втулку переднього колеса). Слід зазначити, що вилки зі вставною віссю служать довше, хоча й коштують більше. 

Після вибору вилки займемося наступним глобальним компонентом надійного МТВ — вибором ободів (по-простому, коліс). Ободи є двох діаметрів: 26 дюймів (більшість гірських велосипедів) та 24 дюйми. Різниця між ними відчувається одразу — з ободами на 24 дюйми велосипед має нижчу посадку, «виривається» легше. Крім того, чим менший діаметр у колеса, тим воно міцніше. Не меншу роль відіграє грамотний підбір і натягування спиць, що є дуже кропіткою працею. При купівлі велосипеда обов’язково дізнайтеся, чи спиці натягував майстер. А можна просто підняти велосипед і крутнути колесо — воно повинно обертатися рівно, не киваючись по горизонталі та по вертикалі. Взагалі, важливо, щоб ободи були міцними і водночас не важкими. На українському ринку представлена продукція ряду компаній: SunRims, AlexRims, Mavic, DT Swiss (розташовані в порядку їхньої якості, від нижчого ґатунку до вищого). Mavic і DT Swiss є загальновизнаними лідерами у виробництві ободів, а також втулок. Продукція, позначена цими логотипами, не є з дешевих, але ви ніколи не пошкодуєте, якщо інвестуєте гроші в ці товари.

Ровер — це сила!

Гальма

Важко переоцінити значення гальм – вони можуть врятувати життя в прямому значенні слова. Існують декілька основних різновидів гальм. У ві-брейків (v-brakes) та кантівілерів, або крабів (застарілі і практично не зустрічаються) принцип дії спільний — гальмування по ободу гумовими подушками. Серед дискових гальм розрізняють механічні та гідравлічні (принцип дії — гальмування по ротору). При майстерному регулюванні ві-брейки служать дуже добре, але для особливої надійності гальмування дедалі ширше використовуються дискові гальма, особливо гідравлічні. Гідравлічні гальма є найдорожчими, але вимагають найменше уваги. Прокачку — заливання нової гальмівної рідини в гідролінію — бажано робити раз на сезон.

Механічні гальма не є такими досконалими. Галь-мування замість гідравлічної рідини здійснює тросик тертям подушечок об ротор (ротор — металевий диск, прикріплений до осі і розташований паралельно площині обертання колеса). З часом тросики розтягуються, тому їх потрібно регулярно замінювати новими. Великий асортимент гальм пропонують компанії Shimano (сві-товий велогігант), SRAM, Hayes, Magura, Hope. У порівнянні гальм від виробників SRAM і Hayes перевага належить першому. У порівнянні Magura і Hope виграє останній, проте гальм такої ціни і якості простому смертному просто не потрібно. Найкращим варіантом буде саме Shimano або Avid (бренд компанії SRAM).

При купівлі гальм зверніть увагу на те, чи правильно встановлено каліпер (подушки, які безпосередньо здійснюють гальмування по ротору).

Не бийте на сполох, якщо у перших виїздах гальмо буде працювати не так, як би ви того хотіли — мусить пройти певний час (до тижня), поки подушечки гальма притруться до ротора і стануть у найкраще положення.

Існують гальма з карбоновими ручками, як-от Hayes Nine, Avid Juicy 7 Carbon. Принципової різниці між карбоновими і металевими ручками немає.

Обираємо систему (шатуни)

Система, по-простому, — це те, що ми крутимо. Важливо, щоб вона була міцною. Shimano і Truvativ (бренд компанії SRAM) представляють на вибір десятки різних систем. Не можна сказати, що Truvativ є поганим виробником, проте у порівнянні з Shimano він відчутно програє. Системи Truvativ швидко псуються — з’являється шат, викликаний розбиванням підшипників. Оптимальними варіантами від Shimano для ХС/Enduro будуть системи класів LX (середній рівень експлуатаційної якості), XT (середній напівпрофесійний рівень) або XTR (професійний рівень, найвищі ціна і якість). При належному догляді вони можуть служити вічно.

Чим переключатимемо швидкості

Вибираючи перекидку (механізм перекидання ланцюга), знову зустрічаємося з Shimano і SRAM. Важко сказати, що є кращим. Люди однаково купують як перекидки, так і шифтери обох виробників. «Козирною картою» Shimano в цьому плані є так звані дуал-контроли — шифтери, які поєднуються в одній конструкції з ручкою гальма (наче комбо, «2 в 1»). Перекидки також поділяються на класи — LX/XT/XTR (у Shimano), та від X7 до X0 (у SRAM).

Для ХС діапазон швидкостей досить широкий: від 18 до 27, що грає важливу роль у марафонних гонках, коли чергуються відрізки шляху, на яких потребується то висока швидкість за низької потужності (малі зірки), то висока потужність за низької швидкості (великі зірки). Для звичайного користувача цілком достатнім буде діапазон 18–24.

Гума

Отже, ви майже обрали всі компоненти, проте ще залишилася така річ, як гума, тобто покришки. Є багато різних моделей і брендів, але тут все досить-таки просто. Для ХС ідеально підходитиме грязьовий протектор із шипами. Коли вибираєте гуму, проконсультуйтеся з продавцем про ширину стінок — чим грубші стінки на покришці, тим важче її пробити, наїхавши на щось гостре. Хороші покришки виробляють компанії Tioga, WTB, Maxxis i Kenda. Найпоширенішими є покришки двох останніх виробників. Вони досить дешеві, та й протектор зношується досить-таки повільно, що дуже важливо.

Ось, у принципі, і все, що потрібно знати при купівлі байка. Не забудьте придбати елементарні речі, такі як помпа, латки на камеру, набір ключів-шестигранок, ключ для зйому ланцюга і спеціальну олію для змащення.

В Україні є представництва багатьох відомих компаній-виробників велосипедів. Наш споживач має широкий вибір продукції компаній Bergamont, Giant, Specialized, Univega, Focus, Cube, Kona, Scott, Trek, Merida, Kelly’s, GT, Gary Fisher, Bianchi, Rock Machine, Schwinn, Marin, Ghost, Corratec, Leader Fox, Author, Norco, Cannondale. Перелік можна продовжити.

Велосипедизм — азартна гра, яка затягує і примушує робити неможливі донедавна речі. Це адреналін. Пам’ятайте — ваша безпека під час їзди у ваших руках! Подбайте заздалегідь, щоб потім не доводилося шкодувати — підберіть якісний велосипед і компоненти, а від цього залежатиме задоволення і здоров’я. 

текст: Тарас ЖЕРЕБЕЦЬКИЙ

фото: Денис ТРОФІМОВ, Мирослав КУШНІРЕНКО

 

 

 

Коментарі   

0 #1 Тарас ЖЕРЕБЕЦЬКИЙ 13.11.2014, 17:13
:lol: дякую за важливу інформацію! !! :lol: :lol:
Цитата

Додати коментар

Захисний код
Оновити

Посилання