Тримаймо ноги в теплі

Тримаймо ноги в теплі.


Прогулянка горами навесні обіцяє не тільки розпашіле обличчя, місцями все ще сніг та дзвінку свіжість повітря, а й таку неприємність, як змерзлі мокрі ноги, що зводить нанівець будь-які радощі від мандрівки. Годі нарікати на взуття чи брюки — вони не герметичні. На допомогу у вирішенні цієї проблеми прийшов винахід, який має багато назв: ліхтарики, гамаші, гетри, бахіли. Але призначення у нього одне — захищати взуття від потрапляння всередину снігу, камінців, вологи тощо. А назвам зараз дамо раду.

Тримаймо ноги в теплі

Розкладаємо по поличках

Бахіли виникли і поширилися серед північних народів — давні мисливці і дослідники одягали на ноги мішки, які обв’язувалися смужками з тканини. Військова промисловість пішла далі, розробивши комплект особистого хімічного захисту ЗЗК (загально-захисний костюм). Це були брюки із захисного матеріалу із прикріпленими до них гумовими калошами. Вони й донині популярні серед туристів та рибалок. Але використання бахіл ЗЗК в туризмі недоречне у зв’язку з тим, що вони важкі (приблизно кілограм), недостатньо міцні (гострий сучок чи камінь здатен продерти дірку), не утримують тепло і накопичують вологу, бо не «дихають».

Врахувавши досвід, туристична індустрія почала випускати у світ туристичні бахіли. Тканина під назвою Cordura стала надійнішою — щільною, зносостійкою, з утепленням. З вигляду це такі собі кольорові валянки. Розраховані на використання у тривалому пересуванні глибоким снігом, вони теплі, сухі та зручні. Однак для неглибокого снігу, насту, фірну туристичні бахіли малопридатні, бо ковзають, оскільки не мають рифленої підошви.

Тримаймо ноги в теплі

На черзі — гамаші (рідше — ґетри). Обидва слова французького походження. Дехто з туристів вживає термін напівбахіли. Це такі собі манжети-підколінки (з вертикальним замком), що стягуються на гомілці гумками, а внизу кріпляться гачками до шнурівок черевика та ремінцем під підошвою. Відрізняються від бахіл тим, що не обгортають взуття повністю, а лише накривають його зверху. Легші, компактніші, не перешкоджають зчепленню черевика з поверхнею (це дозволяє пересуватися на теренах з різним покривом). Проте прикріші в експлуатації: замок-блискавка не завжди як слід працює (особливо на морозі); металевий гачок, яким гамаш кріпиться ближче до носка черевика, часто спадає, гумові стяжки можуть виявитися недостатньо міцними. Крім цього, гума на морозі втрачає еластичність, а деякі кнопки схильні розщіпатися.

Тримаймо ноги в теплі

Тепер про ліхтарики. Вони мають найпростішу конструкцію: у ній відсутня блискавка, бо це, по суті, циліндри з нейлону, що стягуються вгорі та внизу гумками або шнурівками. Захищають не стільки від снігу чи жорсткого насту, як від потрапляння до черевика дрібних камінців. Згодом ліхтарики було універсалізовано: спочатку знизу з’явилася стяжка, потім на зміну ненадійному нейлону прийшов міцніший авізент, і врешті світ побачив гамаші, про які вже згадувалось.

Тримаймо ноги в теплі

Виробники і ціни

Бахіли, як не дивно, виготовляє лише пострадянський «турпром». Усі іноземні альпіністи ходять або в недешевих пластикових черевиках, до яких добре припасовуються відповідної ціни гетри, або у модних снігоступах. В Україні бахіли виготовляються, наприклад, в Житомирі («Travel Extreme», «червона ціна» 120 гривень), а в Росії — фірма «Bask», вироби якої традиційно якісніші, щоправда, втричі дорожчі.

Що стосується гамашів, то тут вибір широкий. У столичних туристичних крамницях від цін та кольорів розбігаються очі. Прикро те, що оптимальний варіант знайти досить непросто. З дорожчих слід назвати вироби «Lafuma», «Tatonka», «Salewa» (в середньому 200–300 гривень). Оптимальними за співвідношенням «ціна — якість» є польські екземпляри «Milo» та «Campus» (75-100 гривень). Вироби вітчизняного виробництва — дешевші (наприклад, «Commandor» чи «Travel Extreme»), проте не завжди задовільної якості.

Тримаймо ноги в теплі

Знайти у продажу нові ліхтарики фабричного виробництва буде проблематично. Втім, їх можна виготовити власноруч — достатньо придбати квадратний метр міцного нейлону «ripstop», три пари шнурівок (дві — на гомілкові стяжки, одна — під п’яту) і завітати до майстерні, де це все за копійки «зліплять» докупи.

Тримаймо ноги в теплі

Поради щодо купівлі

У першу чергу звертайте увагу на присутність водовідвідної обробки — матове або склянисте покриття внутрішньої сторони тканини. Добре, якщо тканина фірмова, наприклад від «Dupont» — вона витриваліша, ніж сурогати. Ще кращий варіант — тканина, сплетена за згаданою вже технологією «ripstop» (дірка у такій тканині не «розлізеться»). Щільність вибирайте залежно від призначення — легкі для сиповищ та мандрівок чагарниками (400–600 одиниць D), для снігу і льоду (600–800 D), для насту та жерепу (1000 HD). Обов’язково прихопіть для примірки взуття, з яким стикуватимете гамаші. Звертайте увагу на щільність прилягання тканини до черевика, адже найменша шпарина завдасть клопоту. Стережіться виробів з намертво прошитими гумками у верхній частині — якими тугими вони б не були, однаково сповзатимуть. Вдалою альтернативою буде гумова стяжка, регульована затискачами, а ще краще — просто шнурівка чи міцна широка стропа (така менше перетискатиме судини). Добре, якщо гамаші накривають коліна — стяжка зручніше почуватиметься на колінній чашечці і не сповзатиме. Плюсом є, якщо гамаші чи бахіли прошиті гумкою в місці щиколотки (у гамашах вона запобігає потраплянню снігу та утеплює). Носовий гачок краще триматиметься шнурівки, якщо кріпиться до неї зісподу. Віддавайте перевагу виробам з блискавкою спереду — кнопка на планці ззаду має схильність розщіпатись. Полотно блискавки повинна обов’язково закривати захисна смужка тканини. П’яткова стяжка має бути виготовлена з плетеного сталевого дроту або зі стропи, схожої на стяжки наплічника. Матеріал «балістик», схожий на гуму, ненадійний — легко розтягується і рветься. В будь-якому випадку слушним буде вибір модульної конструкції кріплення стяжки, яка за наявності запасного елемента дозволяє швидку його заміну. Однобарвні гамаші, зшиті з цільного шматка тканини, не завжди привабливі ззовні, зате максимально водонепроникні завдяки мінімуму швів.

Тримаймо ноги в теплі

Догляд і експлуатація

Не радимо використовувати гамаші з кордури у лижних виправах — будь-який гострий кант може розрізати тканину.

Намагайтесь якомога рідше прати вироби у пральній машині — під впливом порошків та від викручування матеріал кришиться й осипається. Випраний виріб не сушіть на морозі. При розриві п’яткової стяжки замінити її краще одразу сталевим дротом. В будь-якому випадку, майте про запас «аварійну» пару шнурівок, якими в дорозі можна оперативно реанімувати гамаші. Ховайте вільні кінці шнурівок і стяжок під захисну смужку блискавки, інакше вони обмерзнуть і, знімаючи гамаші, ви будете змушені оббивати лід. На травневий мокрий і важкий сніг краще зразу брати ЗЗК. Але якщо «стежка» проходитиме руслом річки, жодні бахіли не зарадять. 

текст: Юрко ГУДИМА

фото: Денис ТРОФІМОВ, Тарас ДУТКА

Додати коментар

Захисний код
Оновити

Посилання