Хай буде вдалим твій перший «карвінг»

Хай буде вдалим твій перший «карвінг».

Що б там не казали про потепління на планеті, яким би дефіцитним цього року не був сніг, а попри все лижна індустрія у світі розвивається шаленими темпами і набирає гігантських масштабів. Фірми-«акули» лижного виробництва щороку пропонують аматорам та спортсменам-професіоналам сотні нових моделей спорядження. Виробники намагаються догодити найменшим примхам споживачів, застосовуючи точні технології моделювання, новітні матеріали, подаючи свій товар у щонайефектнішому дизайновому вирішенні і т.п. Це відчувають, зокрема, й українські лижники. Початківцям та тим, хто лише збирається спробувати на собі «кайф» цієї спортивної розваги, не штука й заблукати в сучасному лижному «лісі».

Хай буде вдалим твій перший «карвінг»

Це вже не шматок дошки

Ще в 50-х роках минулого століття лижа в СРСР виглядала як, грубо кажучи, гибльована дошка. І на таких дошках, як це не дивно, навіть проводилися змагання всесоюзного рівня. Однак розвивався спорт, росли вимоги до гірськолижного катання і не могла «стояти» на місці лижа. Крок уперед — і у дошки з’явилася металева окантовка. Завдяки їй лижу вже не зносило по сніжній поверхні убік. Для кращого ковзання лижу натирали маззю на парафіновій основі. Та незабаром ковзаючу поверхню покрили пластиком. Однак слід зазначити, що пластик добре їде по жорсткому снігу, а на мокрому він гальмує. Так виникла потреба у диференціації мазей — на різний сніг, на різні частини ковзаючої поверхні.

Згодом, щоб покращити ходу і амортизаційні властивості лижі, її стали робити повністю з пластику. А для зміцнення — вставили у середину металевий каркас.

Хай буде вдалим твій перший «карвінг»

І ще декілька слів про кант. Якщо спочатку він був зовнішнім, то згодом його стали ховати усередину лижі, зробили вужчим. Мінявся і її силует. Всередині минулого століття лижа була однакова за шириною по всій довжині. Та згодом у неї з’явилася «талія». Класична лижа стала виглядати приблизно так: носок — 11 сантиметрів, п’ятка — 10,5 сантиметра, а талія — 8,5. Завуженість талії дозволяла краще входити в поворот, прикладати для цього менші зусилля.

У 80-90-х у гірському нартярстві почалася ера так званих монококів. У них носок і п’ятка залишалися такими ж , як у їх попередників, зате талія звузилася до 6,5 сантиметрів. Якщо перші «фігурові» лижі могли робити поворот у приблизно 43 метри, то монококи вписувалися у крутіше коло — до 32 метрів.

А те, з чим ми маємо справу нині — це лижі карви.

Хай буде вдалим твій перший «карвінг»

Лижі для лінюхів

Загальновідоме нині слово карвінг походить від англійського «різати». Йдеться про легке і круте «нарізання» поворотів. Карвінгова лижа, як голівудська зірка, дістала ще вужчу талію, стала легкою, оптимально гнучкою, такою, що керувати нею може навчитися й лінюх. Ті, хто навчився свого часу кататися на первісній дошці, навіть з деякою зневагою говорять про карви: «вони все роблять самі». Зате зробити таку лижу значно складніше. На це спрямовані точні технології (і не лише виготовлення матеріалів, але й обчислення силуету, розрахунку повороту лижі). Так би мовити, хімічний склад сучасної лижі не вкладається у голові лижника. Це майже алхімія. Фіберглас, кевлар, карбон, тітанал... Конструкція у вигляді сендвіча (а це навіть не канапка з двома-трьома шарами) багато-багатошарова, і за рахунок цього катання стає м’якшим. Більшої жорсткості і міцності надає лижі будова у вигляді так званої торсійної коробки. Для пружності в лижу вставляються і керамічні трубки, усередині яких — вакуум.

Хай буде вдалим твій перший «карвінг»

Отже лижа від примітивної дошки розвинулася до надскладного пристрою для катання, тонкощі роботи якого навряд чи й знають спортсмени-професіонали. Кажуть, експерти відчувають ці тонкощі, нюансові зміни у новіших моделях відносно попередніх. Але чи може простий споживач ідеально вибрати саме ту лижу, ту єдину , оптимальну, найкращу для нього? Здається, питання риторичне.

Річ у тому, що виробники стали враховувати всі особливості — того чи іншого снігу, того чи іншого стилю катання, вік, стать лижника, можна сказати, що і його темперамент, рівень підготовки, врешті навіть естетичні вподобання. Гірське лижне катання стало модою. Над цим, зрозуміло, добряче попрацювали і промоу-тери, і рекламісти, взагалі представники усіх спеціальностей сучасного динамічного бізнесу. А гірськолижна індустрія — це, безперечно, прибутковий і перспективний бізнес.

Класифікація (дуже приблизна)

Щоб не почуватися цілковитим бевзем, збираючись придбати собі свою першу пару лиж, варто мати хоча б приблизну уяву про їх класифікацію. Якщо поділ спростити до максимуму, то можна сказати, що є лижі для відпочинку, а є для змагань.

Якщо катання відбуватиметься на м’яко втрамбованому схилі, неспішно, без напруги та претензій на екстрім, то придадуться easy (просто) carving. Вони достатньо м’які, тому не виникне ситуації, що лижа керує вами, а не ви нею.

Якщо лижник вже впевнено стоїть на ногах і дещо вміє, а тепер хоче спробувати ускладнити завдання — збільшити швидкість, опанувати початки техніки різаного повороту — він може обирати лижі типу carving. Вони вимагають жорсткіше втрамбованого снігу, але дозволяють катання на не ідеально гладкому схилі.

Хай буде вдалим твій перший «карвінг»

Збільшується швидкість, складнішає техніка катання. На цих лижах не нудьгуватиме експерт і матиме «люфт» для самовдосконалення середній нартяр. Це — race (швидкість) carving. Точність ведення, краса поворотів і гармонійні взаємини з лижею... Але все це на підготовленому снігу.

Не вимагають такої прискіпливості до спуску універсальніші allround (всі дороги) carving, allmountain (всі гори) carving. Вони ширші за вже згадані карви, тому дозволяють кататися на цілині. Їх можна вважати перехідними до «позашляховиків».

Далі починається екстрім. Тобто, при бажанні. Extreme та hyper carving — для тих, хто воліє нарізати круті повороти радіусом навіть до 7 метрів. Звичайно, можна не «випендрюватися», але навіщо тоді купувати такі лижі?

Мода — велике діло. На догоду переважно молоді виробники пропонують широкий спектр коротких лиж. Short skiing (коротке катання), toys (іграшки), snow blades (снігове лезо), big foot (велика нога) — їх довжина сягає до 130 сантиметрів, а то й менше метра. При цьому бічний радіус таких коротульок може бути й 5 метрів. На цих модних штучках вмілі нартярі «вишивають» з великою швидкістю різані дуги. Палиці при такому катанні, зрозуміло, зайві.

Так само переважно для молодих і спритних, хто воліє не так кататися, як витинати трюки, стрибати, їздити спиною вперед, придумані різноманітні «фріскіінги» (вільне катання), «фрістайли» (вільний стиль), «фрірайди» (вільне їждження) нової школи, «халф-пайпи» (півтруби) та інші. Такі лижі зазвичай досить короткі і досить широкі, та й узагалі специфічні.

Слово freeride говорить само про стиль катання і відповідно — про лижі. На них можна з’їжджати зі складного спуску невтрамбованим, мокрим, настовим снігом. Є варіанти для аматорів, але переважно це спорядження для добре підготовлених нартярів.

Ну, і, звичайно, лижі для тих, хто ходить в гірські походи. Але це вже інша «пісня».

Хай буде вдалим твій перший «карвінг»

Золота середина

Нартярі старої доброї школи переконані: якщо б «чайник» почав навчання на класичній лижі типу колишніх дощок, то потім він би виглядав просто асом на сучасній. Але ми не будемо агітувати своїх читачів повертатися «назад в печери». Скажемо лише, що відчути тонкощі «крутого» виробу від «крутої» фірми йому відразу не вдасться. І нема потреби. А починати варто з оптимальної, такої собі середньої лижі. Середня у неї повинна бути жорсткість — дуже жорстка дозволяє високі швидкості, але вимагає вправності. Дуже м’якою неможливо керувати. Рекомендується і виріз (радіус повороту) не надто великий — на поворот приблизно до 22 метрів. Звичайно, якщо потенційний нартяр — хлопчисько 15-20 років, відповідно верткіший, з добрим вестибулярним апаратом, то лижа може бути коротшою (при 80 кілограмах ваги і середньому зрості — 170-175 сантиметрів). Старший чоловік з тими ж параметрами росту й ваги комфортніше почуватиметь ся на лижі довжиною 190 сантиметрів. Для початківця підійде ось така конфігурація: носок лижі 11-12 сантиметрів, п’ятка 10-11, а талія 7 сантиметрів. Тобто повороти будуть не найкрутіші. Інакше новачка буде «викидати», лижа проситиме крутого повороту, а лижник до цього виявиться не готовим.

Зрештою, не обійдеться тут без порад інструктора. Та й починати краще на прокатних лижах, поруч з фахівцем.

Орієнтація на гаманець

Ще одне питання, котрого не уникнути, прямуючи до крамниці лижного спорядження — якій фірмі віддати перевагу. А їх стає щораз більше. Отже, мабуть, найкраще орієнтуватися на авторитет і на власний гаманець. Мабуть, навіть на слух відомі кожному лижі «фішери», «атоміки», «росіньйоли», «соломони»... Звичайно, «штоклі» — звучить гордо. Фірма надійна, відома. Але робить лижі для спортсменів. І не треба у цьому випадку гнатися за гучною назвою. Так само не варто намагатися втрапити в писк моди і купувати найновіші моделі (кажуть, щороку поважні виробники «викидають» на ринок до 400 новинок). До речі, з цієї мобільності виробників можна скористатися ось у який спосіб: минулорічні (нові, зрозуміло) лижі можуть виявитися на 100 євро дешевшими, ніж того ж розряду цьогорічні. А ще через рік ціна впаде ще більше. Від цього ж не впаде якість лиж?

Чи варто купувати вживані лижі... Якщо так, то краще ті, якими користувалися спортсмени — вони будуть у доброму стані. Але початківцю варіант лиж для профі не підійде — надто жорсткі.

Якщо не шукати собі чогось надзвичайного, з комплектом (лижі, палиці, кріплення, черевики) можна вписатися у 310-320 доларів. Самі лижі (без черевиків, бо без кріплення їх уже й не продають) потягнуть на суму від 150 доларів. Добрі черевики коштуватимуть 110-120 доларів.

Вирішивши придбати лижі, мусите знати свої вагу, зріст, об’єм колінного суглоба. За відповідною формулою, що враховує ці дані, обчислюються оптимальні параметри лижі.

По асфальті не кататись!

Отже, ви вже в крамниці і вибрали свою пару лиж і черевики. Взуття мусить бути по нозі — не замале й не завелике (ніяких на виріст і запас на гуцульську вовняну шкарпетку). В магазині вам встановлюватимуть кріплення. Зверніть увагу на те, щоб позначка на лижі і стрілка (центр) на черевику співпадали. Це означатиме, що правильно відцентрована лижа. Нехай, при встановленні кріплення, шурупи «посадять» на клей. Тоді в отвір не потраплятиме волога і лижа від неї не руйнуватиметься. Не потрібно, щоб це був суперміцний клей — кріпиться шуруп не навіки.

До поняття передпродажної підготовки лиж входить і заплавлювання ковзаючої поверхні. В спеціалізованих крамницях та на прокатних пунктах гострять канти. Самі ви цього відразу робити не зможете. За сезон часом доводиться гострити їх декілька разів. В крамниці ж проконсультуйтесь на рахунок змазки — як, якою маззю, коли і в яких місцях лижі натирати.

Транспортуйте лижі лише в чохлі. (Купувати їх без чохла — абсурд і нерозумна економія «копійок»). Інакше канти оббиватимуться. Щоб лижі не травмувалися одна до одної, між ними, на момент транспортування, вставляється так звана «липучка». (Купіть декілька штук). А ще їх слід зв’язувати в трьох місцях — у найширших і там, де закінчується перед кріплення.

Зберігайте лижі в кімнатних умовах. При волозі іржавіють кріплення. Не на користь і зайва сухість та тепло.

Після катання не залишайте лижі в чохлі, не створюйте їм «парниковий ефект». Перед тривалим зберіганням послабте пружини кріплення. А перед початком сезону перевірте його.

Катаючись, уникайте дряпучих поверхонь. Одне слово, лижі не призначені для пересування асфальтом. Якщо ж ви таки завдали їм травми, то подряпини заплавлять вам у тих же прокатних пунктах. Згодом ви самі даватимете собі раду з поточним ремонтом.

...Гірськолижний спорт як розвага для широкого загалу, очевидно, неспроста став у світі масовим. Значить, це не надто складно. Значить, це справді задоволення. Значить, можна спробувати. 

текст: Вероніка ЗАНИК

фото: Тарас ДУТКА, Денис ТРОФІМОВ

Додати коментар

Захисний код
Оновити

Посилання